بررسی دو‌گان ساخت‌ها در نفثه‌المصدور زیدری نسوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان

2 گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22108/rpll.2024.141905.2363

چکیده

نفثه المصدور، کهن‌غمنامه‌ی تاریخی منثور از قرن هفتم هجری مصادف با دوران یورش تاتار، نه تنها به واسطه مهارت زیدری نسوی (وفات647ه.ق) در نویسندگی و تسلط وی به زبان عربی به آرایه‌های ادبی بسیاری آراسته شده است، بلکه از جنبه‌های هنری و تصویرگونگی نیز شایان توجه است. در این پژوهش به بررسی دوگان‌ساخت‌ها-جفت واژه‌هایی که غالباً به واسطه‌ی یک افزوده اعم از (الف میانجی- کسره- واو عطف- حروف اضافه همچون بر،تا، عن،علی، از، به و...) به هم پیوند خورده یا در پی یکدیگر آمده‌اند-در چهارگروه تکرار، تضاد، ترادف و اتباع غیرمهمل(پی‌آیند دوسویه) و کارکرد آنها در بافت متن برمبنای روابط همنشینی و جانشینی پرداخته و مشخص شده است که از221 مورد یافت شده (با فراوانی 249) در نفثهالمصدور 29.72 درصد از دوگانساختها به گروه تکرار،22.08 درصد به گروه تضاد،28.92 درصد به ترادف و 19.28 درصد به پیآیندهای دوسویه تعلق دارند. همچنین به تاثیر نام‌آواها/اسامی صوت در جلوه‌های صوتی و سایر دوگانساخت‌ها در برخی صحنه‌های توصیف شده در جلوه‌های تصویری نفثه‌المصدور اشاره گردیده است. داده‌های پژوهش به روش تحلیل-آماری مورد مداقّه قرار گرفته است.نتایج به دست آمده حاکی از آن است که استفاده از دوگان‌ساخت‌ها توسط زیدری کاملاً عامدانه و آگاهانه، در خدمت تصویرسازی، به منظور اثرگذاری بیشتر، جلب توجه و برانگیختن عواطف و حس همدلی خواننده و به نوعی اثبات تبحّر وی در نویسندگی بوده است. از این رو میتوان آن را نه تنها از عناصر زیبایی‌شناختی از دیدگاه بلاغی بلکه به عنوان یک مولفه سبکی در نظر گرفت و از ظرفیتهای هنری آن جهت معرفی به جهان بهره جست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of dual constructions in Zeidari Nasavi's Nafthat al-Masdur

نویسندگان [English]

  • Mohammadali Khazanehdarloo 1
  • Mina Mehrafarin 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of literature and humanities, University of Guilan, Iran
2 Department of persian language and literature, faculty of literature and humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Nafthat al-Masdur, a prose historical tragedy from the 7th AH century, simultaneous with the time of the Mongol invasion, is decorated with many figures of speech due to Zeidari's skill in writing and mastery of the Arabic language, it is also remarkable from an artistic and visual aspects. In this research, the function of dual constructions has been investigated in the context based on the syntagmatic and associative relations and determined that out of 221 cases found (with a frequency of 249) in Nafthat al-Masdur; 29.72%belong to the repetition group,22.08% to contrasts, 28.92% to synonyms and 19.28% to meaningful collocations. It has also been mentioned the effect of Onomatopoeia in sound effects and other dual constructions in some scenes described in the visual effects of Nafthat al-Masdur. The research data has been collected from library sources and analyzed by statistical methods based on the version edited by Dr.Amirhassan Yazdgerdi.

The results indicate that the use of dual constructions was fully conscious, to be more effective on the reader and prove his mastery in writing. Therefore, it can be considered not only as an aesthetic element, but also as a stylistic component, and its artistic capacities can be used to introduce Old Persian Prose texts to the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nafthat al-Masdur
  • dual constructions
  • repetition
  • contrasts
  • binomials pairs (bidirectional collocation)
  • sound and visual effects