مقایسۀ آموزه‌های فرزند‌پروری مسئولانۀ عنصرالمعالی، خواجه‌نصیر طوسی، سعدی و واعظ کاشفی با سبک‌های فرزندپروری بامریند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان. کاشان. ایران.

10.22108/rpll.2024.142285.2370

چکیده

مقالۀ حاضر شیوه‌های فرزندپروری عنصرالمعالی، خواجه‌نصیر طوسی، سعدی و ملاحسین واعظ کاشفی را در قابوسنامه(475)، اخلاق ناصری (633)، گلستان (656) و اخلاق محسنی (900) برطبق سبک فرزندپروری مسئولانه (اسلامی) بررسی‌ و با سبک‌های فرزندپروری بامریند (1927م.) مقایسه‌می‌کند. نگارنده با بررسی توصیفی- تحلیلی این موضوع در آثار این چهار متفکر مسلمانِ متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی برمبنای نظریۀ فرزندپروری مسئولانه اسلامی و مقایسه با نظریۀ بامریند با پاسخ به این پرسش‌ها که نویسندگان این آثار دربارۀ فرزند‌پروری چه آموزه‌هایی را تبیین‌کرده‌اند؟ برای تعلیم این آموزه‌ها چه شیوه‌هایی را به‌کارگرفته‌‌اند؟ و وجوه تشابه وافتراق فرزندپروری آنها با دیدگاه‌های بامریند چیست؟، تبیین‌می‌کند شیوۀ فرزندپروری هرچهار نویسنده بر مبنای دیدگاه‌های اسلامی و وحیانی و از نوع مسئولانه با تکیه بر اصول اخلاق اسلامی و فطرت الهی انسان است که البته از فرهنگ و آداب و رسوم روزگار ایشان نیز اثرپذیرفته‌ و تا‌اندازه‌ای به سبک مقتدرانۀ بامریند نزدیک است. عنصرالمعالی با بیان تجارب شخصی همراه با تمثیل و استشهاد و خواجه‌‌نصیر با شیوۀ علمی و فلسفی به شیوۀ مستقیم و جزئی‌نگر به تعلیم آموزه‌های فرزندپروری پرداخته‌اند؛ درحالی‌که سعدی و کاشفی از تمثیل و حکایت و شیوۀ غیرمستقیم و کلی‌نگر استفاده‌کرده‌اند و کاشفی به‌دلیل ماهیت سیاسی اندرزنامه‌اش کمتر از دیگران به این موضوع توجه‌کرده‌‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the teachings of responsible parenting by Onsor al- Maǎly, Khajeh Nasir-e Toosi, Sa'di and Vaez-e Kashefi with Bamrind's parenting styles

نویسنده [English]

  • Fatemeh Sadat Taheri
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Kashan. Kashan. Iran.
چکیده [English]

This article analyses views of Onsoral-Maǎly, Khajeh Nasir-e Toosi, Sa'di and Vaez-e Kashefi about upbringing according to Qabusname (1083), Akhlaq- e Naseri (1236), Golestan (1258) and Akhlaq-e Mohseni (1495) according to the style of responsible (Islamic) parenting. and compares with Baumrind's (1927) parenting styles. By descriptive-analytical examination of this issue in the works of these four Muslim thinkers belonging to different historical periods based on the theory of responsible Islamic parenting and comparing it with Baumrind's theory. The author answers these questions with a descriptive-analytical study of this issue in the works of these four Muslim thinkers belonging to different historical periods based on the theory of Islamic responsible parenting and comparing it with Baumrind's theory: What teachings have the authors of these works expressed about parenting? What methods have they used to teach these teachings? And what are the similarities and differences of their parenting with Baumrind's views? The studies show that the parenting method of all four authors is based on Islamic and revelational views and is of a responsible type, relying on the principles of Islamic ethics and the divine nature of man, which, of course, was also influenced by the culture and customs of their time. It is somewhat close to Baumrind's authoritative style. Onsoral-Maǎly expresses his personal experiences with allegories and phrases, Khajeh Nasyir uses the scientific and philosophical way, and Sa'di and Kashefi use allegory and anecdote; However, Kashefi has paid less attention to this issue because for the political nature of his advice

کلیدواژه‌ها [English]

  • Responsible Parenting,, Onsoral- Maǎly, Khajeh Nasir-e Toosi, Sa'
  • d. Vaez-e Kashefi