نشانه شناسی سفره طباخی صوفیه بر اساس اهمّ متون تعلیمی تصوف از قرن چهارم تا قرن هشتم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22108/rpll.2025.143453.2398

چکیده

از دیدگاه علم نشانه‌شناسی، هر متن ادبی و نیز هر حوزه از فرهنگ بشری دستگاهی از نشانه‌هاست که به معانی‌ای فراتر از معنای قاموسی خود دلالت می‌کنند. بر‌این‌اساس، سفره صوفیه و نوع، شکل و اندازه غذاها واجد نظامی از نشانه‌هاست. از آنجا‌که روزه، جوع و پرهیز از شکمبارگی از ارکان اصلی تصوف هستند، انواع طعام و نوشیدنی‌ها واجد ارزش نشانه‌‌شناختی هستند. به‌همین دلیل پژوهش در فرهنگ غذایی صوفیه و نشانه‌شناسی غذاها در سفره صوفیه دریچه‌ای است به سوی درک جهان تصوف. پژوهش مذکور نشان‌می‌دهد که بر‌خلاف اهمیت بنیادین روزه‌داری و پرهیز از خوراک در تصوف، ژانر تعلیمی نسبت به ژانرهای دیگر ادبی، از لحاظ نوع، بسامد و پرداختن به انواع غذاها و رنگینی سفره، بسیار غنی و قابل‌توجه‌است. بی‌شک دلیل اصلی آن می‌تواند عملگرایی رسالات تعلیمی صوفیه و توجه آنان به زندگی روزمره عامه مردم باشد. دیگر اینکه در سفره صوفیه غذاها و حلویات و نوشیدنی‌ها در جدول سلسله‌مراتبی و دقیقا معکوس سلسله مراتب ارزش عمومی قرار می‌گیرند. این سلسله مراتب باعث‌می‌شود که غذاها به حوزه معنویت وارد ‎شوند و بنابراین ارزشی نشانه‌ای و نمادین پیدا‌‌کنند. پرداختن به این جنبه بسیار مهم است چرا که مأکولات و اشربه بنابر مواد خود مورد داوری ارزشی قرار‌می‌گیرند. بدیهی‌است که مزه و طعم نیز به چنین جدولی وارد ‌می‌شود. هم‌ارزی «غذا» و «معنویت» و «جایگاه اجتماعی» می‌تواند سنجه‌ای جهت ارزیابی رانه‌های ارزشی- اجتماعی و نیز تبیین بسیاری از ضرب‌المثل‌های حوزه غذا، در اختیار پژوهشگران قرار‌دهد. مقاله حاضر می‌کوشد تا با ارجاع به اولیانامه‌ها و رسالات‌تعلیمی از این روزنه به دنیای معنوی صوفیه بپردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The semiotics of Sufiya's table based on the main Sufism didactic texts from the 4th to the 8th

نویسنده [English]

  • ziba parishani
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University, Tehran,
چکیده [English]

From the viewpoint of semiotics, every literary text and every field of human culture is a system of symbols, indicating meanings and areas beyond their lexical meaning. Similarly, Sofis’ table and the type, shape and size of food contain a number of symbols. Since fasting, hunger and avoiding gluttony are the chief pillars of Sufism, the spectrum of foods and drinks have semiotic value. For this reason, researching the food culture of Sofia and the semiotics of food in their table is a gateway to understanding and analyzing the world of Sufism. Such research demonstrates that, despite the fundamental importance of fasting and abstaining from food in Sufism, didactic literature, compared to other literary genres, is very rich and remarkable in terms of type, frequency and dealing with different types of foods and drinks, as well as the lavishness of the table. Undoubtedly, the main reason can be the pragmatism of Sufi's educational treatises and their attention to the daily life of the common people.

. Furthermore, in Sofia's table, foods, sweets and drinks are placed in a hierarchical table in the exact reverse order of the general value hierarchy, causing foods to enter the realm of spirituality, hence acquiring a symbolic and allusive value. It is crucial to address this aspect because food and drink are valued based on their materials. Explicitly, taste is also considered in such table. The equivalence of "food" and "spirituality" and "social position" can provide literature

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sufism, semiotics, food, Sofia'
  • s table