بررسی و تحلیل خسرو و شیرین نظامی با تکیه بر تعارض 1

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

تعارض از جمله مسائلی است که در روابط اجتماعی رخ می‌نماید و هنگامی آشکار می‌شود که هدف فرد یا گروهی با هدف فرد یا گروهی دیگر در تقابل قرار گیرد. این عنصر در جریان‌یافتن داستان خسرو و شیرین بسیار مؤثر بوده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و برای بررسی تعارض و انواع آن در داستان خسرو و شیرین نوشته شده است. باوجودِ طولانی‌بودن تعارض میان خسرو و شیرین، این تعارض نتایج مثبتی داشته است؛ امّا تعارض‌های دیگر داستان با نتایج منفی پایان یافته است. انواع تعارضات داستان عبارت‌اند از: 1- تعارض هدف: تعارض خسرو و فرهاد، بهرام و خسرو، و شیرویه و خسرو. 2- تعارض احساسی ـ عاطفی: تعارض شیرین و مریم، شیرین و شکر، و اهل دربار و شیرین. رهیافت‌هایی که شخصیت‌های داستان برای حل تعارض در پیش گرفته‌اند، عبارت‌اند از: 1- رهیافت تسلیم‌شدن: رهیافت خسرو دربرابرِ. 2- رهیافت اجتناب: شیرین و مریم. 3- رهیافت برد ـ باخت (رقابت): رهیافت خسرو دربرابرِ فرهاد و شیرویه دربرابرِ. 4- رهیافت برد ـ برد: رهیافت خسرو و شیرین. 5- رهیافت نرمش: روش خسرو در رسیدن به شیرین.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing Khosrow and Shirin of Nizami Based on Conflict 1

نویسندگان [English]

  • Safiyeh Moradkhani 1
  • YosofAli Beiranvand 2
1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Phd Candidate in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Language and Literature, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Conflict is one of the issues that occurs in social relations and is revealed when the goal of an individual or a group is not in line with the goal of another individual or group. This element has been very effective in continuing the story of Khosrow and Shirin. This descriptive-analytical study investigates the conflict and its types in the story of Khosrow and Shirin. Although the conflict between Khosrow and Shirin lasted long, it has led to positive results. However, other conflicts in the story have ended with negative results. The types of story conflicts include 1) Goal conflict: The conflict between Khosrow and Farhad, Bahram and Khosrow, and Shiruye and Khosrow is of this type; and 2) Emotional conflict: The conflict between Shirin and Maryam, and Shirin and Shakar. The strategies taken by the characters in the story to resolve the conflict are: 1) Surrendering strategy: Khosrow's strategy against Shirouye and Farhad's strategy against Khosrow is of this type; 2) Shirin and Maryam have used the avoidance strategy; 3) Win-loss strategy (competition): Khosrow's strategy in disagreement with Farhad and Sheroe's approach to Khosrow is like this; 4) Win-win strategy: This is the strategy of Khosrow and Shirin; and 5) Compromising approach: Khosrow's method in reaching Shirin is like this.
Keywords: Nizami, Conflict, Khosrow and Shirin, Farhad, Maryam, Conflicting Characters.
Introduction
Conflict in the word means "to protest and disturb each other and to disagree with each other" (Mo'in, 1996, p. 1096). Conflict is one of the terms of social sciences and psychology, which is "the conflict of our personal interests and desires with another person" (Baguley, 2015, p. 16); or "disagreement between two or more groups" (Suleimani, 2004, p. 7). Robbins considers any kind of hostile opposition as a conflict and states: "Conflict is a process in which the intentional effort of person A to neutralize the efforts of B, through some kind of obstruction, leads to the failure of person B in achieving his goals or increasing his interests" (Robbins, 2003, p. 267). Daft has paid attention to the group level of conflict because he said: "Conflict is a type of behavior between organizational groups. When some people consider themselves to belong to a group, they think that other groups prevent them from reaching their goals" (Daft, 2000, p. 826). According to Burleson and Staines, conflict is the pursuit of conflicting and incompatible or at least apparently incompatible goals, so that the achievement of one comes at the cost of losing the benefits of the other, although in an abstract sense, perhaps is not a necessity that one of them be ignored (as cited in Izadi Yazdan Abadi, 2000, p. 7). There are many conflicts in the story of Khosrow and Shirin. Many of the conflicts in the story of Khosrow and Shirin are interpersonal and have made the story long. Interpersonal conflicts are those that "occur between an individual and a group or an individual with another individual" (Speakman & Ryals, 2011, p. 156). The main characters of the story Khosrow and Shirin seem to be in reconciliation. But by knowing and thinking about their behavior, we understand that they are in conflict with each other. Each of the characters has used approaches to escape from the conflict. Analyzing them can give the reader a deep understanding of this story. Therefore, the purpose of this study is to investigate: 1) What kind of conflicts are there in the story of Khosrow and Shirin that caused it to flow? 2) What strategies have conflicting personalities considered to resolve the conflict? 3) Why did the conflict between Khosrow and Shirin last so long?
Materials and Methods
The research method of this study is descriptive-analytical and the data-collection tools are library studies and taking notes.
Research Findings
One of the main elements of Khosrow and Shirin story is conflict. The conflict between Khosrow and Shirin is functional. It means that it has led to perpetual relationships. Other conflicts in this story are non-functional. Khosrow has used the method of softening and compromising to solve the final conflict with Shirin. Finally, both have reconciled in a win-win way and this reconciliation continued until their death. The conflict between the court members and Shirin is of an emotional type because they are jealous of Shirin. Their approach has been in conflict with Shirin’s win-loss. Bahram Chubin's conflict with Khosrow did not have a happy ending. This type of conflict is of the goal type. The approach of both of them was to solve the win-lose conflict, which led to Khosrow's victory.
Discussion of Results and Conclusions
The conflict between Khosrow and Farhad is an emotional and goal conflict in the sense that the lover of both of them is the same. Khosrow tried to stop Farhad from his goal by negotiating but he has not succeeded. Therefore, Khosrow has destroyed Farhad by a win-loss approach. The conflict between Shirin and Maryam is emotional as well as goal-oriented because both love the same lover. The approach of both of them to solve their conflict is avoidance. The conflict between Caesar and Bahram Chubin was of the goal type and their strategy was win-lose. By helping Khosrow to defeat Bahram, Caesar gained many benefits. The conflict between Shiroviyeh and Khosrow is of goal and emotional types because both are lovers of Shirin. Shiravieh's strategy against Khosrow is won-lost but Khosrow's strategy against him was win-lose. The longest conflict in this story is the conflict between Khosrow and Shirin, which has been prolonged for reasons such as Khosrow's whims, Khosrow's marriage to Maryam, and teasing each other. All the conflicts except the conflict between Khosrow and Shirin in the story are destructive and have led to the withdrawal of one of the conflicting characters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nizami
  • Conflict
  • Khosrow and Shirin
  • Farhad
  • Maryam
  • Conflicting Characters

- مقدمه

تعارض در لغت به معنی «معترض و مزاحم یکدیگرشدن و باهم اختلاف‌داشتن است» (معین، 1375، ص. 1096). تعارض یکی از اصطلاحات علوم اجتماعی و روانشناسی است که عبارت است از «تضاد علائق و آرزوهای شخصی ما با شخص دیگر» (بَگُلی، 1385، ص. 16) یا «عدم توافق بین دو یا چند گروه» (سلیمانی، 1384: 7). رابینز (1383) هر نوع مخالفت خصمانه را تعارض می‌داند و بیان می‌دارد: تعارض فرایندی است که در آن تلاش عمدی شخص الف برای خنثی‌سازی تلاش‌های ب، ازطریقِ نوعی مانع‌تراشی به ناکامی شخص ب در دست‌یابی به هدف‌ها یا افزایش منافعش منجر می‌شود. (رابینز، 1383، ص. 267) دفت به سطح گروهی تعارض توجه داشته است‌، زیرا گفته است: «تعارض نوعی رفتار بین‌ گروه‌های سازمانی است. هنگامی‌که عدّه‌ای خود را متعلق به یک گروه می‌دانند، چنین می‌پندارند که سایر گروه‌ها مانع از رسیدن آنها به اهداف و مقاصدشان می‌شوند» (دفت، 1383، ج. 2/826).

به‌نظرِ برلسون[1] و استینز[2]، «تعارض عبارت است از دنبال‌کردن اهداف متضاد و ناسازگار یا حداقل ظاهراً ناسازگار، به‌طوری‌که دست‌یابی به یکی به بهای ازدست‌دادن منافع دیگری باشد، هرچند در مفهوم انتزاعی شاید ضرورتی نداشته ‌باشد که یکی از آنها نادیده انگاشته‌ شود» (ایزدی‌یزدان‌آبادی، 1379، ص. 7). در داستان خسرو و شیرین تعارض‌های زیادی وجود دارد. بسیاری از تعارض‌های داستان خسرو و شیرین بین‌فردی است و داستان را طولانی کرده ‌است. تعارض‌های بین‌فردی آنهایی هستند که «در بین یک فرد و یک گروه و یا یک فرد با فرد دیگر رخ می‌دهد» (اسپیکمن و رایالز، 1390، ص. 156). شخصیت‌های اصلی داستان خسرو و شیرین گویی در آشتی به سر می‌برند؛ امّا با شناخت و تعمق در رفتار آنان می‌فهمیم که در تعارض با یکدیگرند. هر کدام از شخصیت‌ها برای گریز از تنگنای تعارض رهیافت‌هایی را به کار گرفته‌اند که بررسی آنها  احتمالاً درک عمیق‌تری از این داستان را به خوانندۀ متن می‌دهد.

بنابراین هدف از نگارش این مقاله دانستن این است که: 1- چه نوع تعارضاتی در داستان خسرو و شیرین وجود دارد که باعث جریان‌یافتن آن شده است؟ 2- شخصیت‌های متعارض چه راهکارهایی برای حل تعارض درنظر گرفته‌اند؟ 3- چرا تعارض خسرو و شیرین بسیار طولانی شد؟

1-1- پیشینۀ تحقیق

برای نخستین بار، یخدانساز و همکاران (1394) در مقاله‌ای مدیریت تعارض را در مناظرۀ خسرو و فرهاد بررسی کرده‌اند. در این مقاله تنها تقابل‌های تعارض‌گونۀ خسرو و فرهاد در مناظره‌شان بررسی شده است؛ بنابراین، این مقاله با موضوع مقالۀ کنونی هم‌پوشانی خاصّی ندارد. نجّاریان و همکاران (1402) در مقاله‌ای تقابل عشق و قدرت در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی را بررسی کرده‌اند. در این مقاله رمزگان عشق و قدرت در تقابل باهم بررسی شده است. به‌نظرِ نویسندگان درنهایت با قدرت‌گرفتن شیرویه هر دو رمزگان در داستان شکست خورده‌اند. امینی و همکاران (1402) در مقاله‌ای تضاد و تناقض در رفتار عاشق و معشوق در منظومۀ خسرو و شیرین و لیلی و مجنون را با تکیه بر نظریۀ تحلیل گفتمان فرکلاف بررسی کرده‌اند. نویسندگان بر این باورند که نظامی تضاد را برای جنس مرد به‌دلیلِ قدرتش و برای جنس زن به‌دلیلِ نبودِ در اجتماع به کار برده است.

1- 2- ضرورت و اهمیت تحقیق

باتوجه‌به سازمان‌یافتن داستان خسرو و شیرین نظامی بر تعارض شخصیت‌ها، ایجاب می‌کند که سلسله‌تعارض‌های این داستان بررسی شود.

1- 3- روش تحقیق

روش تحقیق این مقاله توصیفی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات نیز مطالعات کتابخانه‌ای و فیش‌برداری است.

2- تبیین انواع تعارض

1-2- تعارض هدف

ممکن است هدف کسی هم‌زمان هدف کس دیگری نیز باشد. تعارض هدف «زمانی پدید می‌آید که اهداف یک فرد یا گروه با اهداف فرد یا گروه دیگر در تضاد باشد» (قاسمی، 1382، ص. 380(. این‌‌گونه تعارضات معمولاً هنگامی پدید می‌آید که فرد حق انتخاب چندانی ندارد.

2-2- تعارض احساسی ـ‌ عاطفی (انفعالی)

تعارض احساسی ـ عاطفی با احساسات انسان‌ها مرتبط است و «زمانی رخ می‌دهد که دو نفر متعارض نمی‌توانند به‌خاطرِ عواطف و احساساتی که دارند، باهم سازگاری داشته باشند» (رضاییان، 1382، ص. 11).

3- انوع رهیافت حل تعارض

پنج رهیافت که شخصیت‌های داستان خسرو و شیرین برای حل تعارض در پیش گرفته‌اند، عبارت است از: رهیافت باخت ـ برد، رهیافت اجتناب و رهیافت برد ـ باخت، رهیافت برد ـ برد و رهیافت نرمش و سازش.

 1-3- رهیافت باخت ـ برد (تسلیم‌شدن)

رهیافت باخت ـ برد «بیانگر وضعی است که در آن یکی از طرف‌های درگیر نفع و مصلحت خود را در شکست‌خوردن یا تسلیم‌شدن در تعارض می‌داند» (Martocchio & Judge, 1995, p. 252). این روش در مواردی به کار می‌آید که «اطمینان دارید که تعارض مشکلات اساسی و غیرقابل‌حل ایجاد می‌کند» (بگلی، 1385، ص. 21).

2-3- رهیافت اجتناب

اجتناب یعنی «یک یا هر دو طرف درگیر دریابند که باید ازنظرِ فیزیکی از هم فاصله بگیرند و هر یک در موضعی قرار گیرند که با دیگری فاصلۀ نسبتاً زیادی داشته ‌باشد» (Krietner & Kinicki, 2004, p. 500). این رهیافت تعارض حالتی انفعالی دارد و نوعی عقب‌نشینی است. «این روش زمانی به کار می‌آید که تعارض‌ها جزیی باشد و نیز زمانی که بهای رفع تعارض بیشتر از منافع آن باشد» (بگلی، 1385، ص. 20).

3-3- رهیافت برد ـ باخت (رقابت)

رهیافت برد ـ باخت عبارت است از «تلاش‌های سازمان‌یافته برای به‌دست‌آوردن هدف با شکست رقیب. این سبک را زورمدارانه نیز می‌گویند» (Krietner & Kinicki, 2004, p. 462). در این روش «هر یک از طرفین تعارض می‌کوشد تا تعارض را به نفع خود حل کند» (Robins, 1984, p. 376). البته این روش حل تعارض خود ممکن استباعث فاجعه شود و بدترین روش حل تعارض است؛ زیرا تنها به‌نفعِ یکی از طرفین تعارض خواهد بود.

3- 4- رهیافت برد ـ برد (همکاری)

در رهیافت برد ـ برد معمولاً رفتارهایی انجام، سخنانی بیان و راه‌حل‌هایی جست‌وجو می‌شود که نفع و مصلحت هر دو طرف را در بر داشته‌ باشند (قاسمی، 1382، ص. 395- 396). این روش «در محیطی که راستی و برابری وجود دارد، به بهترین وجه عملی می‌شود» (Kreitner & Kinicki, 2004, p. 29).

3- 5- رهیافت نرمش و سازش

در این روش یکی از طرفین فروتنی به خرج می‌دهد و می‌کوشد طرف مقابل را به آشتی متمایل کند. مزیت عمدۀ این روش آن است که دیگران را تشویق به همکاری می‌کند (Martocchio & Judge, 1995, p. 252).

 

4- بحث

در ادامه، نخست خلاصه‌ای از داستان خسرو و شیرین را می‌آوریم. سپس به بررسی و تحلیل تعارضات داستان می‌پردازیم.

1-4- خلاصۀ داستان خسرو و شیرین

خسرو ـ پسر هرمز، پادشاه ساسانی ـ به‌دلیلِ رنجشی که از پدر می‌بیند، با افسردگی با گروهی از ندیمان نشسته‌ است. شاپور تصویری از شیرین، برادرزادۀ مهین‌بانو، را به او نشان می‌دهد و او نیز به شیرین علاقه‌مند می‌شود. شاپور برای برانگیختن شیرین و آمدنش به ایران به ارمنستان می‌رود. در این هنگام، خسرو نیز مغضوب پدر می‌شود و به‌سوی ارمنستان می‌گریزد. شیرین به‌واسطۀ شاپور به خسرو علاقه‌مند می‌شود و به مداین می‌آید. درباریان خسرو در نبودِ او قصری در جایی بد‌آب‌و‌هوا برای شیرین می‌سازند. خسرو و شیرین موقتاً به هم می‌رسند؛ امّا مهین‌بانو شیرین را از هوس‌بازی بازمی‌دارد و او را به ازدواج همیشگی با خسرو تشویق می‌کند. بهرام چوبین به حکومت می‌نشیند. خسرو به روم می‌رود و از قیصر روم برای شکست بهرام چوبین کمک می‌خواهد. برای آنکه بتواند یاری قیصر را به خود جلب کند، با مریم، دختر قیصر، ازدواج می‌کند. بهرام چوبین می‌میرد و خسرو به تخت پادشاهی می‌نشیند. خسرو برای به‌هم‌نزدیک‌کردن مریم و شیرین توفیقی نمی‌یابد. فرهاد عاشق شیرین می‌شود؛ امّا خسرو او را برکَندن بیستون وادار می‌کند. سرانجام فرهاد با نیرنگ خسرو خودکشی می‌کند. مریم می‌میرد و خسرو با شکر اصفهانی ازدواج می‌کند. خسرو شکر را رها می‌کند و به‌بهانۀ شکار به نزدیک قصر شیرین می‌رود و دل شیرین را به دست می‌آورد و با او ازدواج می‌کند. شیرویه خسرو و شیرین را به زندان می‌افکند. سپس خسرو را می‌کشد. او به شیرین می‌گوید: «قصد ازدواج با او را دارد» (نظامی، 1384، ص. 419). شیرین که از کشته‌شدن خسرو بسیار اندوهگین است، وانمود می‌کند که دل در گروِ شیرویه دارد. تا اینکه سرانجام خود را بر جنازۀ خسرو می‌کُشد (نظامی، 1384).

2-4- تحلیل تعارضات

1-2-4- تعارض خسرو و شیرین

تعارض میان خسرو و شیرین یک تعارض کارکردی است. «هنگامی تعارض، کارکردی است که موجب بهبود کیفیت تصمیم‌گیری‌ها می‌شود و به توافق طرفین و روابط مستحکم‌تر می‌انجامد» (رضاییان، 1382، ص. 62). یک راه برای آنکه تعارض کارکردی به وجود آید، روش نقادی است. «در این روش فرد می‌کوشد اعتراض‌هایی را به‌طرف مقابل بنماید، تا هرگونه شک را از طرف مقابل از بین ببرد تا در آینده با شبهه‌ای روبه‌رو نشود» (رضاییان، 1382، ص. 65). هنگامی‌که فرهاد خود را می‌کُشد، شیرین دلسوزانه بر او می‌گرید. خسرو نامه‌ای به شیرین می‌نویسد و می‌گوید:

شنیدم کز پی یاری هوسناک‌
جهان را سوخت از فریادکردن

 

به ماتم نوبتی زد بر سر خاک
به زاری دوستان را یادکردن...
               (نظامی، 1384، ص. 263- 264)

این‌‌گونه طعنه‌ها که خسرو به شیرین می‌زند، درواقع نشان‌دهندۀ رفتار انتقادآمیز خسرو نسبت‌به شیرین است. هنگامی‌که شیرین نامۀ خسرو را خواند، دانست که خسرو به او طعنه زده است.

سه جا بوسید و مُهر نامه برداشت
جگرها دید مشک‌اندود کرده
قصبهایی درو پیچیده صد مار
همه مقراضه‌هایی پرنیان‌پوش

 

وزو یک حرف را ناخوانده نگذاشت
طبرزدهای زهرآلود کرده
رطبهایی درو پوشیده صد خار
همه زهرابهایی خوشتر از نوش
             (نظامی، 1384، ص. 266- 265)

هنگامی‌که مریم درگذشت، خسرو ناراحت نشد. بااین‌حال، شیرین نامه‌ای طعنه‌آمیز برای خسرو فرستاد. این موضوع بیانگر آن است که شیرین انتقادپذیر نبوده است.

به مِی بنشین، ز مژگان می چه ریزی؟
نه هر کش پیش میری، پیش میرد
به نالیدن مکن بر مرده بیداد

 

غمت خیزد گر از غم برنخیزی
بدین سختی غمی در پیش گیرد
مرده صابری خواهد، نه فریاد
                    ( نظامی، 1384، ص. 269)

خسرو نیز با خواندن نامۀ شیرین متوجه طعنه‌های شیرین شد.

چو خسرو نامۀ شیرین فروخواند
به خود گفتا: جواب است این، نه جنگ است
جواب آنچه بایستش دریدن

 

ازان شیرین سخن عاجز فروماند
کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است
شنیدم آنچه می‌باید شنیدن
                     (نظامی، 1384، ص. 271)

بنابراین خسرو درصدد برآمد که دل شیرین را به دست آورد و بار دیگر خود را به او نزدیک کند.

دگر باره شد از شیرین شکرخواه

 

که غوغای مگس برخاست از راه
                     (نظامی، 1384، ص. 272)

خسرو بسیار کوشید شیرین را رام خود کند؛ امّا شیرین ناز می‌کرد و به وصال خسرو راضی نمی‌شد؛ بنابراین، خسرو کوشید شیرین را از ناز‌کردن عاجز کند.

فرس می‌خواست بر شیرین دواند

 

به ترکی غارت از ترکی ستاند
                    (نظامی، 1384،  ص. 279)

خسرو برای ادب‌کردن شیرین با شکر اصفهانی ازدواج کرد؛ امّا همچنان از عشق شیرین در آتش بود.

شه از سودای شیرین شور در سر

 

گدازان گشته چون در آب شکّر
                     (نظامی، 1384، ص. 285)

«یک مذاکره‌کننده در قبال عدم صداقت طرف مقابل در هیچ شرایطی نباید عدم صداقت از خود نشان دهد» (مجتهدی، 1381، ص. 250). این موضوع دربارۀ شیرین صدق می‌کند که اگرچه خسرو در عشق خود به شیرین با رفتارش صداقت نورزید، امّا شیرین پیوسته در اندیشۀ خسرو بود و از دوری‌اش گریه می‌کرد.

چو تنها ماند ماه سروبالا

 

فشاند از نرگسان لؤلوی لالا
                      (نظامی، 1384، ص. 289)

«گاهی تعارض‌های احساسی به‌صورت عارضه‌های جسمانی بروز می‌کند که به آنها تبدیل می‌گویند» (رضاییان، 1382، ص. 27). تعارض خسرو و شیرین یک تعارض ریشه‌دار است و بخش فراوانی از بیت‌های این داستان را در بر گرفته است. بااین‌حال، تعارض آنها بیشتر به‌صورتِ قهر و آشتی‌هایی است که داستان را به پیش می‌برد. چند عامل مهم باعث ایجاد این تعارض‌ها می‌شود:

1- هوس‌بازی‌های خسرو در آغاز داستان (نظامی، 1384، ص. 42- 157): خسرو هر زمانی‌که هوس‌آلود به شیرین نزدیک شده، شکستی سخت خورده ‌است؛ چراکه شیرین بسیار محتاط بوده و جانب آبرو را رعایت کرده است. برای نمونه، آن هنگام که خسرو به‌بهانۀ شکار و برای دیدن شیرین به‌سویِ قصر شیرین می‌آید، شیرین برای حفظ آبروی خود دستور می‌دهد درِ قصر را ببندند.

دل پاکش ز ننگ و نام ترسید
حصار خویش را در داد بستن

 

و زان پرواز بی‌هنگام ترسید
رقیبی چند را بر در نشستن
                     (نظامی، 1384، ص. 300)

این مصداق آن است که «احساسات و عقاید دور از هم انگیزۀ طرفین را برای ارتباط کاهش می‌دهد» (Mcgraw & Glinow, 2003, p. 387).

2- ازدواج خسرو با مریم که اقدامی مصلحتی برای جلب حمایت قیصر و شکست‌دادن بهرام چوبین بوده ‌است. در این هنگام شیرین از رابطۀ پنهانی‌داشتن با خسرو امتناع می‌کند؛ چراکه «عشق تمامیت‌خواه است» (سعیدی سیرجانی، 1368، ص. 24).

3- پس از مرگ فرهاد، میان خسرو و شیرین کنش‌های تعارض‌گونه‌ای به وجود آمد.

4- خسرو برای تعارضی که با شیرین آغاز می‌کند و برای تنبیه‌کردن او با شکر اصفهانی که زنی نابه‌هنجار است، ازدواج می‌کند.

ملک را درگرفت آن دلنوازی
به گوهر پایۀ گوهر شود خُرد

 

اساسی نو نهاد از عشقبازی
به دیبا آب دیبا را توان برد
                     (نظامی، 1384، ص. 279)

هنگامی‌که «خسرو پس از سپری‌شدن روزگار و دوبار ازدواج درمی‌یابد که عشق واقعی و ماندگار او شیرین است، به بهانۀ شکار به سوی قصر شیرین می‌تازد؛ تا با عذرخواهی از خطاهای گذشته دل شیرین را نرم کند» (موسوی، 1391، ص. 114). خسرو در این هنگام روش نرمش و سازش حل تعارض را در پیش می‌گیرد. او با این کار تلاش می‌کند تعارض خود را با شیرین حل کند، تعارضی که سال‌هاست به طول انجامیده است. او می‌گوید:

بدان چشم سیه کاهوشکار است
فروماندم ز تو خالیّ و نومید
جدا گشتم ز تو رنجور و تنها

 

کز آهوی تو چشمم را غبار است
چو ذرّه کو جدا ماند ز خورشید
چو ماهی کو جدا ماند ز دریا
                     (نظامی، 1384، ص. 373)

پس از آنکه خسرو با حالی اندوهگین از آن‌جا می‌رود، شیرین پشیمان می‌شود و با عزمی قاطع برای آشتی به قصر خسرو می‌رود. به این ترتیب، تعارض‌های طولانی آنها به آشتی بدل می‌شود. در این هنگام است که دو طرف رهیافت برد ـ برد را برای حل تعارض به کار می‌گیرند.

روایت خسرو و شیرین، باوجودِ همۀ تعارض‌هایی که در سیر روابط خسرو و شیرین با آن روبه‌رو هستیم، حکایت از آن دارد که پس از ازدواج روابط آنها بسیار مستحکم بوده‌ است، به‌طوری‌که شیرین حاضر نشده ‌است با کسی همچون شیرویه ازدواج کند یا حتی پیش از ازدواج با خسرو می‌توانسته با کس دیگری غیر از خسرو ازدواج کند؛ امّا ازدواج نکرد. هر کدام از طرفین رفتارهای نابه‌هنجاری داشته‌اند که باعث شده است دیر به هم برسند. هنگامی‌که رفتار ناخوشایندی را از یکدیگر دیده‌اند، نگفته‌اند که تو را دیگر نمی‌خواهم، بلکه گفته‌اند: به این رفتار تو اعتراض دارم. این موضوع مصداق شخصیت مذاکره‌کنندۀ تلفیقی است که می‌گوید: «چنین موضوعی، نامعقول است؛ به جای اینکه بگوید: شما شخص نامعقولی هستید» (Kreitner & Kinicki, 2004, p. 36). تعارض خسرو و شیرین به‌دلیلِ تضادی است که هر کدام از طرفین خواه‌ناخواه گرفتار آن شده‌اند. خسرو با مریم ازدواج می‌کند. شیرین از خسرو کناره‌گیری می‌کند. شیرین دربارۀ مرگ فرهاد دل‌سوزی می‌کند. خسرو نامه‌ای طعنه‌آمیز برایش می‌فرستد. مریم می‌میرد. شیرین نامه‌ای برای خسرو می‌نویسد. خسرو با شکر ازدواج می‌کند تا ناز‌کردن شیرین را کم کند.

2-2-4- تعارض اهل دربار و شیرین

اهل دربار خسرو نسبت‌به شیرین تعارض دارند. دلیل این تعارض حسادت‌ورزیدن به او است. به همین دلیل، می‌توان آن را یک تعارض احساسی ـ عاطفی دانست. هنگامی‌که شیرین به آنها دستور می‌دهد که قصری برایش بسازند، آنها ازرویِ حسادت، جایی بد‌آب‌و‌هوا را برای ساخت آن درنظر می‌گیرند که در شأن شیرین نیست.

کنیزانی کزو در رشک ماندند
که جادوئیست اینجا کاردیده
بدین جادو شبیخونی عجب کن
بساز آنجا چنان قصری که باید

 

به خلوت مرد بنا را بخواندند
ز کوهستان بابل نورسیده...
هوایی هر چه ناخوشتر طلب کن
ز ما درخواست مزدی که شاید
                  (نظامی، 1384، ص. 90-91)

رهیافت درباریان در تعارض با شیرین برد ـ باخت بوده است. آن‌چه از روساخت این داستان برداشت می‌شود، نشانی از حل‌شدن این تعارض ندارد. به‌نظر می‌رسد که درباریان پس از آگاهی‌یافتن از شخصیت و جایگاه اجتماعی شیرین از دشمنی با او کناره‌گیری کردند. زیرا شیرین قرار بود همسر پادشاه شود و با ازدواج با پادشاه قدرت زیادی به دست می‌آورد. «افرادی هستند که به خاطر مقام خویش در سازمان، مورد احترام قرار می‌گیرند و در رفتار دیگران تأثیر می‌گذارند؛ این افراد دارای قدرت مقام هستند» (هرسی و بلانچارد، 1375، ص. 73). این نوع احترام ازرویِ ترس است.

3-2-4- تعارض خسرو و بهرام چوبین

تعارض خسرو و بهرام تعارضی غیرکارکردی است. این نوع تعارض به نتایج مخرب می‌انجامد (رضاییان، 1382، ص. 62). این نوع تعارض در داستان خسرو و شیرین یا به مرگ یکی از طرفین متعارض یا جدایی آنها انجامیده است. علّت تعارض خسرو و بهرام چوبین تصاحب قدرت ازطرفِ بهرام است. بنابراین، این تعارض از نوع تعارض هدف است. خسرو برای حل این تعارض از قیصر روم کمک گرفته است. طعنه‌زدن شیرین به خسرو و برانگیختن او برای از‌میان‌برداشتن بهرام چوبین از حکومت بی‌تأثیر نبوده ‌است، آن هنگام که می‌گوید:

بدین هندو که رختت را گرفته است
به تیغ آزرده کن ترکیب جسمش

پس آنگه پای بر گیلی بیفشرد
سپاهی داد قیصر بی‌شمارش

 

به ترکی تاج و تختت را گرفته است
مگر باطل کنی ساز طلسمش
                     (نظامی، 1384، ص. 156)

ز راه گیلکان لشکر به در برد
به زر چون زر مهیّا کرد کار
               (نظامی، 1384، ص. 159-160)

همچنان که از ابیات گذشته برمی‌آید، اگر شیرین خسرو را به جنگ علیه بهرام برنمی‌انگیخت، او برای یاری‌طلبی به نزد قیصر نمی‌رفت و موفق نمی‌شد بهرام را شکست دهد. رهیافت خسرو در تعارض با بهرام برد ـ باخت بوده است.

4-2-4- تعارض خسرو و فرهاد

تعارض خسرو با فرهاد تعارض هدف و احساسی ـ عاطفی است. خسرو پیش از آنکه به رقابت بپردازد، تصمیم می‌گیرد فرهاد را با روش‌های گوناگون راضی کند که دست از هدفش بردارد؛ امّا موفق نمی‌شود. خسرو نخست می‌کوشد فرهاد را با زر و زیور بفریبد؛ امّا فرهاد با زر خرسند نمی‌شود.

ز پای آن پیل بالا را نشاندند
چو گوهر در دل پاکش یکی بود

 

به پایش پیل بالا زر فشاندند
ز گوهرها زر و خاکش یکی بود
                     (نظامی، 1384، ص. 223)

فرهاد چنان استواری‌ای دارد که هیچ انگیزۀ مادی‌ای نمی‌‍‌تواند او را از عشق شیرین بازدارد. سپس خسرو تلاش می‌کند با فرهاد صحبت کند؛ تا شاید او را از تصمیمش منصرف کند. او به فرهاد پیشنهاد ازدواج با زنی غیر از شیرین را می‌دهد؛ امّا بار دیگر نمی‌پذیرد.

بگفتا هیچ همخوابیت باید؟

 

بگفت: ار من نباشم نیز شاید
                     (نظامی، 1384، ص. 235)

خسرو حتی فرهاد را تهدید به مرگ هم می‌کند:

کنم گفتا: به تیغت پاره پاره

 

بگفتا: گر قضا باشد چه چاره؟
                     (نظامی، 1384، ص. 236)

پس از آنکه خسرو تمام راه‌های ممکن را برای فرهاد برمی‌شمارد و او نمی‌پذیرد، برای او شرط می‌گذارد که اگر راهی قابل‌گذر بر کوه بیستون بکند، شیرین با او ازدواج می‌کند. بازهم این فرهاد است که کوتاه نمی‌آید و آغاز به کَندن کوه می‌کند. فرهاد تمثال شیرین را بر کوه می‌سازد. شیرین به دیدن او می‌رود و خبر این دیدار به خسرو می‌رسد. این‌جاست که خسرو می‌پندارد هیچ چاره‌ای جز کشتن فرهاد ندارد؛ بنابراین، شخصی «چو قصّاب از غضب خونی نشانی» (نظامی، 1384، ص. 255) را به نزد او می‌فرستد تا آن دروغ راست‌نما را که مرگ شیرین است، بگوید. فرهاد سخن آن شخص را باور می‌کند و خون خود را می‌ریزد. خسرو و فرهاد رقیبان سرسختی برای هم محسوب می‌شوند. خسرو می‌داند که فرهاد عاشقی سرسپرده ‌است و با هیچ چیزی جز وصال شیرین راضی نمی‌شود؛ بنابراین، او را وادار به کندن کوه می‌کند و سرانجام باعث خودکشی او می‌شود. درنتیجه، رهیافت خسرو برد ـ باخت است.

5-2-4- تعارض شیرین و مریم

تعارض شیرین و مریم تعارضی احساسی ـ عاطفی و نیز هدف است؛ زیرا گره‌خوردگی عواطف این دو زن به یک معشوق مرد است و بر سر آن به رقابت برخاسته‌اند. شیرین و مریم برای جلوگیری از درگیری، از نزدیک‌شدن به یکدیگر خودداری می‌کنند. در این تعارض، مریم هیچ‌گونه تمایلی به دیدن شیرین از خود نشان نمی‌دهد. هنگامی‌که خسرو می‌خواهد مریم را راضی کند که شیرین را به قصر خود ببرد تا با هم زندگی کنند، مریم به مخالفت شدید می‌پردازد.

چو برگفتی ز شیرین سرگذشتی

 

دهان مریم از غم تلخ گشتی
                     (نظامی، 1384، ص. 195)

مریم پس از سخنانی که در مخالفت با شیرین بیان می‌کند، می‌گوید:

پس آنگه بر زبان آورد سوگند
به تاج قیصر و تخت شهنشا
همان به کو در آن وادی نشیند

 

به هوش زیرک و جان خردمند
برآویزم ز جورت خویشتن را
که جغد آن به که آبادی نبیند
                    (نظامی، 1384، ص. 197)

تعارض میان شیرین و مریم جز با مرگ مریم پایان نیافت و تلاش خسرو هیچ سودی نداشت.

یقین شد شاه را چون مریم این گفت

 

که هرگز درنسازد جفت با جفت
                     (نظامی، 1384، ص. 197)

تعارض‌هایی از این دست تعارض‌هایی ذاتی هستند؛ زیرا کمتر زنی حاضر می‌شود شوهرش زنی دیگر داشته ‌باشد. این موضوع به این دلیل، در این داستان قوّت بیشتری یافته که مریم طبقۀ اجتماعی بسیار خوبی داشته ‌است؛ بنابراین، به این موضوع حساس‌تر بوده ‌است. تعارض مریم و شیرین رابطۀ شیرین و خسرو را هم خراب می‌کند. هنگامی‌که خسرو شیرین را به رابطۀ پنهانی فرامی‌خواند، او نمی‌پذیرد و به شاپور که واسطۀ این کار است، می‌گوید:

که گر شه گوید او را دوست دارم
و گر گوید بدان صبحم نیاز است
و گر گوید نهم رخ بر رخ ماه
فرومی‌خواند از این مشتی فسانه

 

بگو کاین عشوه ناید در شمارم
بگو بیدار منشین شب دراز است
بگو با رخ برابر چون شود شاه
در او تهدیدهای مادگانه
         (نظامی، 1384، ص. 208- 209)

با تکیه بر دوری‌کردن دو طرف از نزدیک‌شدن به همدیگر می‌توان گفت رهیافت آنها برای حل تعارض اجتناب بوده است.

6-2-4- تعارض قیصر و بهرام چوبین

در داستان خسرو و شیرین انگیزۀ قیصر برای تعارض با بهرام و یاری‌دادن خسرو برای مبارزه با او فال‌گرفتن قیصر بیان شده است.

حساب طالع از اقبال کردش

 

به عون طالع استقبال کردش
                     (نظامی، 1384، ص. 160)

امّا باید دانست که این جنبۀ عوامّانه و قصه‌گونۀ داستان است. «در هر توافقی که اصولی باشد دو طرف منافعی را می‌دهند و منافعی را می‌گیرند» (مادوکس، 1374، ص. 76). خسرو برای جلب یاری قیصر بخش‌هایی از ایران را به روم واگذار کرد. این موضوع در کتاب‌های تاریخی با روشنی بیشتری بیان شده است. «ساسانیان حکومت بر ارمنستان را به روم واگذار کردند و سرحد ایران و روم که در یونان قرار داشت، به دریاچۀ وان و تفلیس رسید» (گیرشمن، 1372، ص. 367؛ پیرنیا، 1392، ص. 221). سال‌ها ایران و روم برای این سرزمین‌های واگذارشده درگیری داشتند؛ حال آنکه در این پیمان بدون درگیری به روم واگذار شدند. ازطرفِ دیگر، حکومت ساسانیان بسیار دیرپای بود و به دورۀ ناتوانی سیاسی، نظامی و اجتماعی خود نزدیک شده بود و با صلح ایجادشده خطری برای روم به حساب نمی‌آمد. امّا اگر بهرام چوبینه می‌توانست دولت نوپای خود را حفظ کند، در بلندمدت تهدیدی جدی برای روم بود.هر مذاکره‌کننده‌ای دو نوع منافع دارد: یکی منافع ماهوی و دیگری روابط انسانی (رضاییان، 1382، ص. 42). قیصر در مذاکره با خسرو این دو را درنظر داشته است: هم بخش‌هایی را از ایران جدا کرد و هم دختر خود را به همسری خسرو درآورد تا روابط ایران و روم به‌خوبی حفظ شود. این تعارض از نوع هدف و رهیافت حل تعارض قیصر برد ـ باخت است.

7-2-4- تعارض شیرویه و خسرو

شیرویه دربرابرِ خسرو از رهیافت برد ـ باخت بهره می‌برد. او خسرو و شیرین را زندانی می‌کند. سپس خسرو را می‌کشد. تعارض او با خسرو تعارض هدف و نیز تعارض احساسی ـ عاطفی است. پس از رسیدن خسرو به شیرین به شیوۀ موبدان رسم آتش‌پرستی را در پیش گرفت و شیرویه به‌جای او پادشاهی می‌کرد. تا آنکه خسرو و شیرین را در بند کشید. سرانجام، خسرو به فرمان او در زندان کشته شد. هدف شیرویه علاوه‌بر پادشاهی، ازدواج با شیرین است. شیرویه پس از کشتن خسرو، با زبانی نرم می‌کوشد شیرین را به ازدواج با خود راضی کند.

دل شیرویه شیرین را ببایست
نهانی کس فرستادش که: خوش باش
خداوندی دهم بر هر گروهش

 

و لیکن با کسی گفتن نشایست
یکی هفته درین غم بارکش باش
ز خسرو بیشتر دارم شکوهش
                    (نظامی، 1384، ص. 419)

امّا شیرین که پلیدی شیرویه را می‌بیند، بدین کار راضی نمی‌شود و خود را بر بالین خسرو می‌کُشد. در تعارض شیرویه با خسرو ما هیچ‌گونه مقاومتی از جانب خسرو نمی‌بینیم و انگار در روایاتی که نظامی از آنها استفاده کرده، خبری از این‌گونه مقاومت‌ها نبوده است. شیرویه تلاش می‌کند خسرو را هم برای رسیدن به قدرت و هم رسیدن به شیرین از میان بردارد. در‌حالی‌که خسرو برای ازبین‌بردن این تعارض تلاشی از خود نشان نداده است؛ بنابراین، روش حل تعارض خسرو باخت ـ برد بوده است.

5- نتیجه‌گیری

تعارض از عناصر اصلی پیش‌برندۀ داستان خسرو و شیرین است. تعارض خسرو و شیرین کارکردی است؛ یعنی به روابط استوار انجامیده است. تعارض‌های دیگر این داستان غیرکارکردی هستند. خسرو برای حل تعارض نهایی با شیرین از روش نرمش و سازش بهره برده است. سرانجام، هر دو به روش برد ـ برد با هم آشتی کرده‌اند و این آشتی تا زمان مرگ آنها ادامه داشته است. تعارض اهل دربار و شیرین از نوع احساسی ـ عاطفی است؛ زیرا به شیرین حسادت ورزیده‌اند. رویکرد آنها در تعارض با شیرین برد ـ باخت بوده است. تعارض بهرام چوبین با خسرو پایان خوشی برایش نداشته است. این نوع تعارض از نوع هدف است. رهیافت آن دو برای حل تعارض برد ـ باخت بوده که به پیروزی خسرو انجامیده است. تعارض خسرو و فرهاد از نوع هدف و احساسی ـ عاطفی است، از این نظر که معشوقۀ آن دو یکی است. خسرو با مذاکره می‌کوشد فرهاد را از هدفش بازدارد؛ امّا موفق نمی‌شود. بنابراین، با رهیافت برد ـ باخت فرهاد را از سر راه برمی‌دارد. تعارض شیرین و مریم احساسی ـ عاطفی و نیز هدف است؛ زیرا هر دو دل در گروه یک معشوق دارند. رهیافت آن دو برای حل تعارضشان اجتناب است. تعارض قیصر و بهرام چوبین از نوع هدف و رهیافت آنها برد ـ باخت بوده است. قیصر با یاری‌رساندن به خسرو برای شکست‌دادن بهرام منافع فراوانی را به دست آورده است. تعارض شیرویه و خسرو از نوع هدف و احساسی ـ عاطفی است؛ زیرا هر دو دل در گروه شیرین دارند. رهیافت شیرویه دربرابرِ خسرو برد ـ باخت؛ امّا رهیافت خسرو باخت ـ برد بوده است. طولانی‌ترین تعارض در این داستان تعارض خسرو و شیرین است که به دلایلی مانند هوس‌بازی خسرو، پیدا‌شدن فرهاد، ازدواج خسرو با مریم و شکر و مسخره‌کردن همدیگر به درازا کشیده است. تمام تعارضات، به‌جز تعارض خسرو و شیرین، در داستان خسرو شیرین مخرب است و به کنارزدگی یکی از شخصیت‌های متعارض انجامیده‌­ است.

اسپیکمن، جیمز، و رایالز، لایتنه (1390). ارزیابی دوباره نظریه تعارض برای مدیریت تعارض‌های چندگانۀ همزمان (زهرا مهران و مهدی جواهری‌کامل، مترجم). توسعۀ انسانی پلیس، 8(37)، 153-175.
امینی، زهرا، نصر اصفهانی، محمدرضا، و روضاتیان، مریم (1402). تضاد و تناقض در احوال عاشق و معشوق بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان فرکلاف. زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان، 15(1)، 161-195.
ایزدی‌یزدان‌آبادی، احمد (1379). مدیریت تعارض. دانشگاه امام حسین (ع).
بگلی، فیل (1385). چگونه مذاکره کنیم (سیدرضا افتخاری و شهرزاد انورخواه، مترجم). بامشاد.
پیرنیا، حسن (1392). تاریخ ایران. دبیر.
دفت، ریچارد (1380). تئوری و طراحی سازمان (علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، مترجم). دفتر پژوهش­های فرهنگی.
رابینز، استیفن (1383). مبانی رفتار سازمانی (علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، مترجم).دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رضاییان، علی (1382). مدیریت تعارض و مذاکره. سمت.
سعیدی‌سیرجانی، علی‌اکبر (1368). سیمای دو زن. نشر نو.
قاسمی، بهروز (1382). تئوری­های رفتار سازمانی. هیأت.
گیرشمن، رومن (1372). ایران از آغاز تا اسلام (محمد معین، مترجم). علمی و فرهنگی.
مادوکس، رابرت (1374). مهارت­ها و فنون کاربردی در مذاکره (مهدی ایران­نژاد پاریزی، مترجم). سروش.
مجتهدی، محمدرضا (1381). فن مذاکره. دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، 45(183 و 184)، 243-266.
موسوی، زهرا سادات، و خاتمی، احمد (1391). بنیاد امتحان و ابتلا در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی. تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادبیات فارسی، 4(14)، 101- 118. https://ensani.ir/fa/article/468472
نجّاریان، محمدرضا، اسفندیاری مهنی، فاطمه، و خدادادی، محمد (1402). بررسی تقابل عشق و قدرت در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی. پژوهشنامه ادب غنایی، 21(40)، 233-245.
نظامی، الیاس بن یوسف (1384). خسرو و شیرین (حسن وحید دستگردی، مصحح؛ به کوشش سعید حمیدیان). قطره.
هرسی، پاول، و بلانچارد، کنت. اچ (1375).  مدیریت رفتار سازمانی (قاسم کبیری، مترجم). جهاد دانشگاهی.
یخدانساز، نازیلا، عادل‌زاده، پروانه، و پاشایی‌فخری، کامران (1394). مدیریت تعارض در مناظرۀ خسرو و فرهاد. در مجموعه مقالات دهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی (صص. 792-800).