دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 9
واکاوی چند لغزش در اغراضالسّیاسه با تأکید بر یک نسخة خطی نویافته
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 1-18
چکیده
واژهها در متون ادب فارسی به دلایل متفاوتی مانند نسخهنویسیهای فراوان، رسمالخطهای گوناگونِ نسخهها، نسخههای ناخوانا از یک اثر و دخل و تصرف کاتبان به تصحیف و تحریف دچار میشود. آثار یک نویسنده ... بیشتربررسی صحّت ضبط سرودههای فارسی تاریخ بیهقی در دو تصحیح فیّاض و یاحقّی ـ سیّدی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 19-47
چکیده
در بیش از یکچهارم سرودههای فارسیِ تاریخ بیهقی اختلافاتی در ضبط ابیات در دو تصحیح فیّاض و یاحقّی ـ سیّدی دیده میشود که به اختلاف معنی انجامیده است. نویسندگان این پژوهش میکوشند با تحلیل این ... بیشتر«پندنامه» از عطار نیشابوری نیست
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 49-70
چکیده
مثنوی پندنامه ازجمله آثار فراوانی است که بهنادرست به عطار نیشابوری نسبت دادهاند؛ منظومهای که هنوز هم انتساب آن به عطار در میان برخی منتقدان ادبی با تردید همراه است. این مقاله به مطالعۀ سبکشناختی ... بیشتراشارتهای نوگرایانۀ سلطانولد در عرصۀ تأویل آیات قرآن با توجه به آثار عرفانی متقدم
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 71-88
چکیده
بهاءالدین سلطانولد از مشایخ و اقطاب طریقۀ مولویه است. او با آفرینش آثاری به تقلید و پیروی از سبک و شیوۀ پدرش مولانا جلالالدین پرداخت و به تشریح افکار و جهانبینی او همت گماشت؛ سلطانولد در آثار خود ... بیشترتحلیل درّۀ نادره برپایة رویکرد تحلیل گفتمانی فرکلاف
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 89-112
چکیده
تحلیل گفتمان انتقادی یکی از شیوههای جدید تحلیل متن است. در این شیوه برای استخراج مناسبات قدرت و ایدئولوژی از لایههای زیرین متن، افزونبر توجه به ویژگیهای آوایی و زبانی و ادبی متن، به عوامل بیرون ... بیشترتحلیل ساختاری و معنایی برخی اعلام ترکی تاریخ جهانگشای جوینی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 113-127
چکیده
تاریخ جهانگشای جوینی کتابی ارزشمند در تاریخ مغول، خوارزمشاهیان و اسماعیلیان الموت از عطاملک جوینی (متوفی 681 ق) است. بهسبب پرداختن به دقایق تاریخی و اجتماعی آن دوره، در این اثر اسمهای بسیاری از پادشاهان، ... بیشترپژوهشی در انتساب رسالۀ اوصافالقلوب به ابنخفیف
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 129-142
چکیده
ابوعبدالله بن خفیف (269‑371 ق) یکی از شناختهشدهترین صوفیانی است که در انتقال آموزههای تصوف بغداد به سایر نقاط ایران بهویژه فارس نقش اساسی داشته است. با همۀ اهمیتی که او در تاریخ تصوف دارد، آثارش پراکنده ... بیشترپیشنهادی برای تصحیح و معنای چند بیت از داستان «رستم و سهراب»
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 143-158